En visdomstand mindre

På skärtorsdagen opererade jag bort en visdomstand hos käkkirurgen. Det var verkligen ingen rolig upplevelse. Men väldigt nödvändigt!Om tanden fått vara kvar hade det högst troligen blivit väldigt stora problem i framtiden men den tanden.

Under operation låg jag täckt med duk över ögon och ansikte. (Bara det var läskigt. Kändes som man var med om en operation där något gått fel med narkosen så man var ofrivilligt medveten om hur de skär och borrar i en.) Blev rejält bedövad med 4 a sprutor. Blev så bedövad att jag inte kunde prata något som lät vettigt flera timmar efter operation. Under operation kände jag hur tandläkaren drog och ryckte för att få ut den lilla jäkeln. Trodde ett tag att de inte skulle få ut tanden. Men till slut så lyckades de!!

De skar upp tandköttet och har sytt mig i tandköttet så är väldigt öm! Fick väldigt ont när bedövningen började släppa :-( Vakna flera gånger första natten hemma av smärta. Har haft väldigt ont i huvudet och käken. Ett tag kändes det som hela huvudet skaka när jag tog ett steg. Ni när jag är inne på 2 a dagen efter operation mår jag lite bättre. Lever inte på värktabletter längre och orkar upp ur sängen men är väldigt öm i käken och uppsväld.

Får bara äta flytande mat och känns som jag inte riktigt blir mätt. Har ätit champinjonsoppa, ministronesoppa, yougurt och glass. Saknar verkligen riktig mat :-/

Man vet inte hur bra man har det när man är frisk och mår bra och kan tugga. Först när man blir svag och mår dåligt så inser man hur bra man har det när man är frisk.

Ligger och dagdrömmer vad jag ska äta när jag väl kan äta riktig mat. Pommes med bea och kött, Calzone, pasta med gorgonzola och chips och choklad finns i mina tankar! Mums. 

Har varit och kommer fortsätta vara en väldigt lugn påsk för mig i år som ni säkert förstår efter denna upplevelse!



En operation av visdomstand innebär
Operationen görs genom att tandläkaren skär ett snitt i tandköttet så att det ben som täcker visdomstandens rötter blir synligt. Med en borr avlägsnas så mycket av benet att en del av tandens rotsystem syns. Ofta får tandläkaren också dela tanden innan den kan tas bort.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0